Jdi na obsah Jdi na menu
 


L-159 Alca / 780mm

L-159 ALCA od výrobce LM MODEL

rozpětí / wingspan: 780mm

délka / lenght: 910mm

EDF: plastové 5-ti listé dmychadlo 64mm

motor: Turnigy 2815 - 4800kV/455W o max.tahu 670 gramů při odběru 41A na Li-Po 3s/1,8Ah

ESC: regulátor 25A

ovládané funkce / controls: Motor, Ailerons, Elevator, Landing Lights at the wing tip tanks

servos: 3x analog Cyclone Power AS-92A, 4,8V: 1,8kgs / 0,12sec / 60° / 9g

Rx: 2,4GHz / 6ch, Graupner iFS XR-12

hmotnost / AUW:  628 gramů s LiPol Turnigy Nano-Tech 2,2Ah - 3s 25-50C a po předělání úpravě směrovky z pevné na pohyblivou

586 gramů s LiPol Turnigy Nano-Tech 1,8Ah - 3s 25-50C

570 gramů s LiPol Turnigy Nano-tech 1,6Ah - 3s 25-50C

512 gramů s LiPol Turnigy 1,3Ah - 3s 25C  

zálet / Maiden Flight: 02.08.2011

Ve špičkách obou přídavných nádrží na koncích křídel jsou instalována spínaná přistávací světla (LED). Jet není vybaven podvozkem a startuje dobře jen lehkým hodem z ruky, přistává na břicho. Doba letu cca 3-4 min (podle způsobu letu). 

Když jsem uvažoval nad využitím toho, co mi zbylo z mého prvého jetu - Panthera z Lindingeru, kterého jsem zcela "zrušil", narazil jsem na zajímavou nabídku jetu L-159 Alca české firmy LM model http://www.lm-model.cz/

I když se jedná o stavbu modelu spočívající v lepení množství menších dílů, a vyžaduje trochu zkušeností s EPP modely, není nijak zvlášť náročná a tam kde si neví člověk rady pomůže dodaný návod. Model létá pohodově, jeho nevýhodou ale je značná tvarová nestálost v závislosti na změnách teplot a tím nutnost při každém létání během prvého letu trimovat - většinou výškovku protože dlouhý štíhlý nos je buď mírně vzhůru nebo dolů oproti tomu kdy jsem létal naposledy. Tento problém se mi téměř podařilo odstranit nanesením lepidla z tavné pistole do přední poloviny trupu, kterou jsem vespod rozříznul v místě již vlepené uhlíkové výztuhy. Také křídla se mi při záletu prohýbala tak, že jsem do nich raději přidal další výztuhy v podobě uhlíkových pásků - oproti návodu má tak každé křídlo namísto jedné,  výztuhy dvě, jednu vlepenou v nejsilnějším místě profilu ze spoda a druhou shora. Jinak model létá na tak malého jeta poměrně realisticky klidně a díky extrémě nízké hmotnosti se snadno vypouští z ruky pouhým "položením do vzduchu",  dobře plachtí, a  tím je vhodný zejména pro ty, kdo chtějí prvně okusit létání s modelem poháněným dmychadlem.

  

Po čase jsem model "vylepšil" osazením silnějšího motoru. Namísto Turnigy 2610-4000kV o tahu cca 540g jsem provedl upgrade motorem Turnigy 2815-4800kV o tahu cca 670g. Spolu s tím jsem vyměnil LiPol baterii 1,3Ah, která přestala stíhat, za LiPol 1,6Ah. Model ztěžknul o 84 gramů, ale celkově získal lepší poměr tah-hmotnost a díky vyšší hmotnosti i lepší dynamiku letu. Po prvém létání s tímto novým osazením se ale ukázalo, že ani LiPol 1,6Ah na odběr silnějšího motoru nestačí, a tak jsem objednal LiPol 1,8Ah a s tou se mi teprve zdá, že je to optimální kombinace celkové hmotmosti modelu 586g do letu při maximálním tahu cca 670g a maximálním naměřeném odběru 41A. Další úpravu jsem provedl v umístění regulátoru na dno "roury", do místa těsně za spojením její levé a pravé nasávací části, a to pomocí kapky z tavné pistole a  ještě i trochou "vteřiňáku". Regulátor má díky tomuto umístění, v nasávací rouře před dmychadlem, zajištěno intenzivní chlazení vzduchem aniž by to nějak negativně ovlivňovalo proud vzduchu směřující na lopatky dmychadla. Pro jistotu jsem ale raději ještě na spodu trupu, těsně před dmychadlem, vyříznul otvor cca 3x4cm na přisávání vzduchu. Tento otvor jsem ze 3/4, směrem od okraje dmychadla dopředu, zakryl vlepením ochranné průhledné fólie s navrtanými otvory jako do ementálu.  

cimg1132.jpg

Do výfukové části, t.j. od konce dmychadla až k vyústění, jsem do roury vlepil opět průhlednou fólii, namísto návodem doporučovaného kancelářského papíru, což  vylepšilo účinnost dmychadla tím, že se o něco zvýšila rychlost vzduchu proudícího z dmychadla ven.  

Nízká hmotnost  Alcy je nevýhodou jen tehdy, když pofukuje 4 uzle (2 m/sec) a více, kdy už to není zdaleka tak realistické létání  jako za bezvětří nebo za mírného vánku. Při letu po větru model získává slušnou rychlost, kterou ale při obratu do směru proti větru záhy ztrácí, a při samotném letu proti silnějšímu větru pak těžce "bojuje" o postup vpřed.   

Po nějaké době mi začala vadit relativně malá kapacita LiPol 1,8Ah-3s, která stačila jen na 2-3min. letu, a proto jsem se rozhodl vyzkoušet LiPo 2,2Ah-3s. Spolu s tím jsem provedl i oživení směrovky vsazením serva do středu plochy kormidla. Tím se prodloužila doba letu na cca 4min, zlepšila se dynamika letu při celkové vzletové hmotnosti 628g a tím možnost létat i za silnějšího pofukování. Bohužel jsem zapoměl na výměnu 25A regulátoru. Jeho konstantním přetížením o cca 16A, o další servo a delší dobou letu jsem zpečetil životnost tohoto mého oblíbeného jetu po téměř dvouletém a jinak zcela bezproblémovém létání (více viz Naše Crashe).

Alca mi sloužila hlavně k oživení létání s dmychadlovým modelem po delší pauze.